Vi ser dig!
Meny
Meny

Välkommen till Nordens ledande Optikerkedja

Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i hela Norden och har cirka 3000 medarbetare. Totalt har koncernen cirka 500 butiker som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Möjligheter att växa med Synsam

Vi värderar våra medarbetare högt och du har bra utvecklingsmöjligheter inom Synsam, både genom utbildningar samt karriärsmöjligheter.

Du får utvecklas inom den egna rollen samtidigt som du ges möjligheter att utvecklas vidare in i andra roller. Vi erbjuder olika typer av utbildningar genom Synsam Academy. Varje år lägger du upp en plan för din fortsatta utveckling inom Synsam, samtidigt som du får rätt förutsättningar för att kunna nå dina mål. Vi erbjuder:

- Ledarskapsprogram
- Aspirantprogram för våra blivande butikschefer
- Sälj- och optikutbildningar
- Fördjupande kompetensutvecklande optikutbildningar och seminarium för våra  optiker
- Online och klassrumsutbildningar

Värderingar

  • Kunden är No1.
    Vi på Synsam tar oss alltid tid för våra kunder, vi vill göra vad vi kan för att våra kunder ska hitta rätt glasögon och linser – för alla deras behov.
  • Innovativa
    Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion.
  • Ansvarsfulla
    Vi på Synsam jobbar innovativt och ansvarsfullt med våra produkter, med hänsyn till miljö. Vi har ett tydligt integrerat hållbarhetsperspektiv genom hela vår värdekedja.
  • Utbildning
    Du får utvecklas inom den egna rollen samtidigt som du ges möjligheter att utvecklas vidare in i andra roller. Synsam Academy erbjuder allt från online kurser, klassrumsutbildningar till ett gediget Aspirantprogram.

Om Synsam

Snart finns det mer plast än fisk i våra vatten. Fellepini sätter punkt för vår ohållbara relation med havet och lanserar kollektionen Sea2See – glasögon av 100% återvunnen havsplast.
Sea 2 See
Nu är återigen Synsam det starkaste varumärket i kategorin Optikerkedja. Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Swedish Brand Award
Vi på Synsam vill ta ett större ansvar för vår gemensamma framtid. Därför lanserade vi Synsam Circular, som går ut på att vi samlar in gamla glasögon och ger dem nytt liv. Vi samlar in dem i våra butiker och ser till att göra nya glasögon av materialet.
Synsam Circular
Svenska konsumenter utser Synsam till det mest hållbara varumärket i optikbranschen för tredje året i rad Synsam Groups omfattande förbättringsarbete till gagn för miljön och samhället har gjort avtryck hos Sveriges konsumenter. I den årliga prisutdelningen Sustainable Brand Index, där Sveriges konsumenter ger sin syn på olika varumärkens hållbarhetsarbete, står Sveriges ledande optik- och ögonhälsokedja som branschvinnare och klättrar dessutom flera placeringar i den totala rankningen.
Sustainable Brand Index
Snart finns det mer plast än fisk i våra vatten. Fellepini sätter punkt för vår ohållbara relation med havet och lanserar kollektionen Sea2See – glasögon av 100% återvunnen havsplast.
Sea 2 See
Nu är återigen Synsam det starkaste varumärket i kategorin Optikerkedja. Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Swedish Brand Award
Vi på Synsam vill ta ett större ansvar för vår gemensamma framtid. Därför lanserade vi Synsam Circular, som går ut på att vi samlar in gamla glasögon och ger dem nytt liv. Vi samlar in dem i våra butiker och ser till att göra nya glasögon av materialet.
Synsam Circular
Svenska konsumenter utser Synsam till det mest hållbara varumärket i optikbranschen för tredje året i rad Synsam Groups omfattande förbättringsarbete till gagn för miljön och samhället har gjort avtryck hos Sveriges konsumenter. I den årliga prisutdelningen Sustainable Brand Index, där Sveriges konsumenter ger sin syn på olika varumärkens hållbarhetsarbete, står Sveriges ledande optik- och ögonhälsokedja som branschvinnare och klättrar dessutom flera placeringar i den totala rankningen.
Sustainable Brand Index

Våra medarbetare

Mitt namn är Lilian Haddad, 39 år gammal. Gick ut grundutbildningen, Optikerprogrammet år 2006. Jag tog även magisterexamen år 2015. Jag jobbar idag kombinerat som både optiker och Store Manager på Synsam Södertälje Jovisgatan. På gymnasiet pluggade jag det naturvetenskapliga programmet och optik var alltid ett ämne jag tyckte var intressant. Intresset växte ännu starkare när jag skaffade mina första glasögon. Jag såg därmed att optiker inte bara hjälper människor med sin syn utan även att se bra ut. Att jobba båda kliniskt och med fashion var något som intresserade mig och som jag ville hålla på med. Jag jobbade ett tag i en annan optikerkedja och hade en önskan om att få variation. Jag såg att en ny Synsam butik hade öppnat i Tumba 2017 och det var så min spännande resa startade på Synsam. Som optiker på Synsam finns det alltid utvecklingsmöjligheter. Under mina fyra år på Synsam har jag sett hur de satsar på sina medarbetare. Jag började som optiker och medicinskt ansvarig i en mindre butik. Därefter har jag varit med om att starta två Ögonhälsocenter. Synsam satsar därmed mycket på Ögonhälsa för att hjälpa människor på bästa sätt vilket jag är stolt över att vara en del av.
Lilian Haddad
Jag heter Maria Korén och jobbar som optiker på Synsam Korsgatan. Jag är 35 år och bor i Vänersborg med min man och våra tre barn. Jag gillar att hitta på saker och ser till att fylla livet med vänner och familj! På fritiden är jag gymnastikledare och tränar när man får själv gymnastik i en vuxengrupp. Jag kom in på optikyrket av en slump. Sökte ett jobb som optikerassistent som 20-åring. Jag blev Store Manager efter några år och efter ett tag började jag utbilda mig till optiker för att kunna ta mer ansvar i den butik jag då jobbade i. Synsam lockade mig att efter några år byta arbetsgivare och jag började på Synsam. Jag gillar abonnemang tänket och där ligger Synsam längst fram i utvecklingen. Jag tycker att Synsam lyssnar in och satsar på att ligga i framkant! Jag uppskattar miljötänket med återvunnet material samt att Synsam inte bromsade sig in i pandemin. Synsam vill ha oss optiker tillgängliga för undersökningar och det känns tryggt att jag inte behövde permitteras. Synsam satsar på utbildningar för oss optiker, vi har tillgång till en bank med flera kortare föredrag för att samla CET-poäng. Årligen satsar Synsam på att erbjuda optiker att gå DO-utbildning (Diagnostisk Optometri).
Maria Korén
Mitt namn är Lilian Haddad, 39 år gammal. Gick ut grundutbildningen, Optikerprogrammet år 2006. Jag tog även magisterexamen år 2015. Jag jobbar idag kombinerat som både optiker och Store Manager på Synsam Södertälje Jovisgatan. På gymnasiet pluggade jag det naturvetenskapliga programmet och optik var alltid ett ämne jag tyckte var intressant. Intresset växte ännu starkare när jag skaffade mina första glasögon. Jag såg därmed att optiker inte bara hjälper människor med sin syn utan även att se bra ut. Att jobba båda kliniskt och med fashion var något som intresserade mig och som jag ville hålla på med. Jag jobbade ett tag i en annan optikerkedja och hade en önskan om att få variation. Jag såg att en ny Synsam butik hade öppnat i Tumba 2017 och det var så min spännande resa startade på Synsam. Som optiker på Synsam finns det alltid utvecklingsmöjligheter. Under mina fyra år på Synsam har jag sett hur de satsar på sina medarbetare. Jag började som optiker och medicinskt ansvarig i en mindre butik. Därefter har jag varit med om att starta två Ögonhälsocenter. Synsam satsar därmed mycket på Ögonhälsa för att hjälpa människor på bästa sätt vilket jag är stolt över att vara en del av.
Lilian Haddad
Jag heter Maria Korén och jobbar som optiker på Synsam Korsgatan. Jag är 35 år och bor i Vänersborg med min man och våra tre barn. Jag gillar att hitta på saker och ser till att fylla livet med vänner och familj! På fritiden är jag gymnastikledare och tränar när man får själv gymnastik i en vuxengrupp. Jag kom in på optikyrket av en slump. Sökte ett jobb som optikerassistent som 20-åring. Jag blev Store Manager efter några år och efter ett tag började jag utbilda mig till optiker för att kunna ta mer ansvar i den butik jag då jobbade i. Synsam lockade mig att efter några år byta arbetsgivare och jag började på Synsam. Jag gillar abonnemang tänket och där ligger Synsam längst fram i utvecklingen. Jag tycker att Synsam lyssnar in och satsar på att ligga i framkant! Jag uppskattar miljötänket med återvunnet material samt att Synsam inte bromsade sig in i pandemin. Synsam vill ha oss optiker tillgängliga för undersökningar och det känns tryggt att jag inte behövde permitteras. Synsam satsar på utbildningar för oss optiker, vi har tillgång till en bank med flera kortare föredrag för att samla CET-poäng. Årligen satsar Synsam på att erbjuda optiker att gå DO-utbildning (Diagnostisk Optometri).
Maria Korén

Jobba hos oss