FAQ- vanliga frågor
-
Nej, du behöver ingen tidigare erfarenhet från optik för att söka jobb i butik. Vi har flera interna utbildningar som ger dig verktygen du behöver – det viktigaste är att du är nyfiken, vill lära dig och är redo att satsa och utvecklas i ett högt tempo.
-
Vi söker dig som brinner för service och alltid sätter kunden först! 🙌 Du är rådgivande, lyhörd och gillar att hitta den bästa lösningen utifrån kundens behov. Vi uppskattar också att du är nyfiken, vill lära dig mer och är en härlig teamplayer som bidrar till energi och lagkänsla i butiken.
-
Arbetstiderna i våra butiker varierar utifrån butikens öppettider och tjänstens omfattning (sysselsättningsgrad). De flesta av våra säljroller innebär att du arbetar cirka två helger per månad och att du vissa dagar öppnar butiken och andra dagar stänger.
-
Ja, för att söka en optikerroll hos oss behöver du ha svensk legitimation. Det beror på svensk lagstiftning – yrkestiteln ”optiker” är skyddad och för att arbeta som optiker i Sverige krävs legitimation utfärdad av Socialstyrelsen.
-
Ja, vi använder ibland tester som ett komplement till CV och andra urvalsunderlag. Syftet är att göra bedömningen mer träffsäker, strukturerad och rättvis samt förbättra matchningen mellan rollens krav och dina styrkor.
Om du blir aktuell för tester får du alltid information i förväg om vilket test som används, varför och hur resultatet vägs in. Testresultatet är ett av flera underlag i den samlade bedömningen.
-
För att arbeta hos oss behöver du vara minst 16 år. Vi kan därför inte ta emot ansökningar från personer under 16. I övrigt välkomnar vi ansökningar oavsett ålder.
-
Ja, absolut – vi har ibland möjlighet att ta emot praktikanter/LIA, beroende på tillfälle och behov i verksamheten. 😊 Vi välkomnar alltid en ansökan!
Maila oss gärna på rekrytering@synsam.com och skriv vilken utbildning du går samt när och hur lång praktikperioden är, så återkommer vi så snart vi kan.